Home Hulsmann Imme Omega Overige Klassiek Modern  
  Postzegels Links Vraag & aanbod Nieuw op deze site Contact    
 

Automoto 1910

Mijn oudste motor op dit moment is een Automoto uit 1910. Je kunt aan de motor zien dat hij uit de begintijd van de motorhistorie stamt. Hij is nog niet uitgerust met een versnellingsbak en koppeling, maar heeft een directe aandrijving van krukas naar achterwiel dmv. een V-snaar. Om hem te starten moet je de decompresseurhendel inknijpen en wegfietsen. Als je voldoende snelheid hebt kun je de decompresseurhendel loslaten, en als je geluk hebt start hij en rij je al ploffend weg.
Ook het stoppen gaat iets anders dan we nu gewend zijn. Het is de bedoeling dat je ruim van te voren het gas sluit, de decompresseurhendel inknijpt en de motor uit laat rollen. Eventueel kun je proberen extra snelheid te verminderen met de achterrem, maar gezien de constructie zal dit niet veel helpen.... ABS was toen nog niet nodig!
Nu eerst maar eens een paar plaatjes om te laten zien hoe hij er uit zag toen ik hem kocht:

Automoto met Moser blok 1910

Automoto met Moser blok - 1910

Automoto 1910 - achterrem
De achterrem die in de riempoelie drukt

St Christoffel op motorstuur
Met zulke remmen is een accessoire als dit wel nuttig.....

De banden lijken geen echter motorbanden, en zijn in ieder geval niet passend voor de velgen. Na montage van een paar passende (zwarte) banden met ouderwets profiel en oppoetsen ziet de motor er zo uit:

Automoto met Moser blok 1910

Automoto met Moser blok 1910

Op het Nationaal Veteraan Treffen in Woerden in oktober 2017 trok de motor er veel bekijks. Als ik een euro had gekregen voor elke foto die ervan genomen was....

Automoto in Woerden 2017
De Automoto in Woerden op de promotiestand van de Motor Filatelisten Nederland

Het is een Franse motor, gebouwd in St. Etienne. In 1895 is Automoto begonnen als producent van fietsen. IN 1899 begon men met de productie van 3-wielers en motorfietsen. In eerste instantie werden eigen motorblokken ingebouwd, of motorblokken van Moser. Later gebruikte men ook blokken van onder andere Zürcher, Chaise, JAP en Villiers.
In 1931 werd Automoto overgenomen door Peugeot. Na de 2e wereldoorlog werd Automoto onderdeel van het samengevoegde Terrot-Magnat-Debon-Peugeot-concern. In 1962 is de productie van motoren gestopt.
Behalve motorfietsen heeft Automoto ook naaimachines gemaakt, en gedurende een korte periode (1901-1907) ook auto's.
Op de website van Henk en Grietje Westerhof vond ik een mooi overzicht van de Automoto historie, waarin ook de vroege types beschreven worden.

Mijn motor is voorzien van een ééncilinder 4-takt motor van ca. 300cc, gebouwd door Moser in Zwitserland. Een duidelijk kenmerk hiervoor zijn de letters STAS op het motorcarter, een afkorting van St. Aubin Suisse, waar Moser gevestigd was. Overigens lijkt dit blok sprekend op een Zürcher motorblok dat ik in een andere motor gezien heb, en ook Zürcher was gevestigd in St. Aubin. Toeval?

Moser STAS motorblok 1910
Het Moser motorblok met de letters STAS

Mijn motor heeft jarenlang in een museum in Zwitserland gestaan. Ik ben nu (begin 2010) bezig om het motorblok te controleren en alle bewegende delen weer gangbaar te maken. De carburateur (een merkwaardig apparaat van onbekend merk) bleek flink verstopt te zitten en een belangrijke schroef te missen, maar dat is inmiddels opgelost. De Bosch magneet vonkt nog prima, in ieder geval zolang hij koud is. Als alles weer goed werkt dan... maar eens proberen.

Carburateur Automoto 1910
De carburateur van onbekend fabrikaat

Bosch ZA1 magneetontsteking
De Bosch ZA1 magneet

Het is mijn bedoeling om een kenteken voor de motor aan te vragen en er op te leren rijden. Vervolgens staat deelname aan de Horsepowerrun op het programma. Welk jaar dat wordt zal de toekomst leren.....

 

Terug

Naar boven