Home | Hulsmann | Imme | Omega | Overige Klassiek | Modern | |||
Postzegels | Links | Vraag & aanbod | Nieuw op deze site | Contact |
Koehler Escoffier KLS 4 LSA - 1938Ik heb een Koehler Escoffier 350cc kopklepper. Het is een motor uit de "L" serie van Monet Goyon en Koehler Escoffier samen. Omdat dit een Koehler is staat er een K voor de eerste L in de typeaanduiding. De "S" geeft aan dat het een kopklepper is, en de 4 dat het een 350cc is. De tweede L geeft aan dat het het type De Luxe is, wat te zien is aan de lange aluminium kettingkast aan de linkerzijde van het blok. Het achtervoegsel "SA" tenslotte is een afkorting van "suspension arrière", Frans voor achtervering. Dit type is voor het eerst gebouwd in 1938 (ook het bouwjaar van mijn motor) en vrijwel ongewijzigd geleverd tot een aantal jaren na de 2e wereldoorlog. Op dit moment is de motor niet rijklaar. Na de restauratie schijnt de motor in een museum in Frankrijk gestaan te hebben, en daarna heeft ie waarschijnlijk nooit meer gelopen. Voorlopig blijft de motor zo, omdat ik bezig ben met mijn andere klassiekers. Als die klaar zijn komt deze aan de beurt. Dat geeft me mooi de tijd om wat meer informatie over de motor te vinden, want op dit moment weet ik er nog niet veel van. Toen ik de motor in 2003 kocht zei de verkoper dat er geen kenteken meer bij was. Na de aankoop bleek dat het, mede door enkele wijzigingen in de Nederlands regelgeving rond kentekens, daardoor wel moeilijk zou worden om een Nederlands kenteken te verkrijgen. Niet zo mooi dus, op zo'n motor wil je tenslotte wel kunnen rijden. Omdat de motor voorlopig toch op zijn beurt moet wachten besloot ik om er voorlopig maar geen probleem van te maken, dat kan altijd later nog.
Inmiddels heb ik ook wat meer informatie verzameld. Ik heb een uitgebreide beschrijving
van de hele MG/KE "L-serie", waaruit onder andere de exacte typeaanduiding te
herleiden is.
|
|||