Motobécane B3c - 1931
Volgens het typeplaatje op het frame is mijn eigen motor van het type B3c. Hij is
waarschijnlijk uit 1931, maar dat is niet op het typeplaatje aangegeven. De typeaanduiding
geeft aan dat de motor is uitgerust met de eigen Motobécane "monoblok" motor (=
B-type) met een inhoud van 250cc (= 3, voor 3 pk) en met kopkleppen (= c, van culbutée).
Op dit moment zit er echter een zijklepblok in, zodat het eigenlijk een B3 (zonder c) is.
Dat de motor origineel een c-type is is ook te zien aan de afmetingen van de remmen, die
bij de kopklepper groter waren dan bij de zijklepper. Waarschijnlijk is het blok ooit eens
vervangen. Het motornummer is hoger dan van de originele motor, wat doet vermoeden dat het
blok van latere datum is. Dat is ook te zien aan een aantal details van het blok, zoals
het ontbreken dan de regelbare smering. Deze voorziening, die in eerste instantie altijd
op het B-blok zat, is waarschijnlijk later weggelaten uit bezuiniging.
Mijn eigen Motobécane met zijklepblok
Inmiddels heb ik een kopklepblok van iemand over kunnen nemen. Helaas is
dit een 350cc uitvoering, die een 15mm langere slag heeft. Hierdoor is de cilinder 7.5 mm
hoger dan van de 250cc, waardoor het blok net niet in het frame past.
Aan een oplossing daarvoor wordt gewerkt, dus over enige tijd is de motor misschien weer
met zijn originele uiterlijk te zien! Dat zal nog wel een flinke tijd duren, want de
conditie van het blok is slecht dus een totale revisie is nodig. Zo zijn de kleppen, hun
geleiders en zittingen versleten. Omdat de inlaatklepzitting direct in de kop gemaakt is
moet deze uitgefreesd worden en vervangen door een losse zitting. Niet bepaald een werkje
voor de doe-het-zelver! De rest van de klepbediening vertoont ook ernstige slijtage en
moet opgelast en op maat geslepen worden. Ook de zuiger moet vervangen worden, en de
krukas wil graag gereviseerd worden. Kleinste probleem is nog dat de ontsteking opnieuw
gewikkeld moet worden.
Ook heb ik nog de bijbehorende 2 uitlaten nodig, als je wat voor me hebt hoor ik dat
graag! Ook een originele Alternovi dynamo staat nog op mijn verlanglijstje, alhoewel die
niet echt nodig is om te kunnen rijden.
Het 350cc kopklepblok. Er zit nog wel wat werk aan....
En zo moet zo'n kopklepper er dan uitzien (in dit geval een Motoconfort T4c, dus een 350cc):
Het is duidelijk te zien dat er door het veel hogere blok maar heel weinig ruimte over is tussen de cilinderkop en het frame. Bij de B3c is dat ongeveer 3 mm! Er moet zelfs een soort omhoogstaande deuk in de tankbodem zitten omdat de tuimelaars anders de tank raken!
In Moto Revue, 19e jaargang, nummer 437 van 25 juli 1931 zijn de, toen
nieuwe, Motobécane types B3c en B4c beschreven. Vergeleken met een hedendaagse test is
dit verhaal erg technisch en geeft het weinig informatie over hoe het rijden op de motor
is. Uiteraard wel heel leuk om te hebben, en er staan ook een aantal afbeeldingen bij van
hoe de motor in die tijd origineel was! Waardevol voor restauraties dus.
Hieronder staan kleine weergaven van het "essai". Klik hier voor een grotere weergave (totaal ca. 425 kB).
|
|
Inmiddels ben ik ook in het bezit van een origineel onderdelenboek uit 1932 van de
B-serie in zijklep uitvoering, met een kopie van de bijbehorende prijslijst (zie de pagina met documentatie). Een blik
daarin leert dat de onderdelen toen relatief gezien zeker niet goedkoper waren dan nu.
Zo kostte een complete Alternovi dynamo toen 225-275 Francs, een magneetontsteking 420
Francs en een M-20-D carburateur 200 Francs. Met de laatste wisselkoers van de Franse
Franc is dat toch respectievelijk zo'n 40, 65 en 32 Euro. Als je dan bedenkt dat dit
prijzen van bijna 85 jaar geleden zijn, dan zijn deze onderdelen nu (als je ze al kunt
kopen!) eigenlijk niet eens zo duur. Als ik iets moet kopen denk ik daar overigens wel
anders over....
Motobécane B3c documentatie
|