![]() |
||||||||
Home | Hulsmann | Imme | Omega | Overige Klassiek | Modern | |||
Postzegels | Links | Vraag & aanbod | Nieuw op deze site | Contact |
Motobécane B3c - 1931Volgens het typeplaatje op het frame is mijn eigen motor van het type B3c. Hij is waarschijnlijk uit 1931, maar dat is niet op het typeplaatje aangegeven. De typeaanduiding geeft aan dat de motor is uitgerust met de eigen Motobécane "monoblok" motor (= B-type) met een inhoud van 250cc (= 3, voor 3 pk) en met kopkleppen (= c, van culbutée). Op dit moment zit er echter een zijklepblok in, zodat het eigenlijk een B3 (zonder c) is. Dat de motor origineel een c-type is is ook te zien aan de afmetingen van de remmen, die bij de kopklepper groter waren dan bij de zijklepper. Waarschijnlijk is het blok ooit eens vervangen. Het motornummer is hoger dan van de originele motor, wat doet vermoeden dat het blok van latere datum is. Dat is ook te zien aan een aantal details van het blok, zoals het ontbreken dan de regelbare smering. Deze voorziening, die in eerste instantie altijd op het B-blok zat, is waarschijnlijk later weggelaten uit bezuiniging.
Inmiddels heb ik een kopklepblok van iemand over kunnen nemen. Helaas is
dit een 350cc uitvoering, die een 15mm langere slag heeft. Hierdoor is de cilinder 7.5 mm
hoger dan van de 250cc, waardoor het blok net niet in het frame past.
En zo moet zo'n kopklepper er dan uitzien (in dit geval een Motoconfort T4c, dus een 350cc): Het is duidelijk te zien dat er door het veel hogere blok maar heel weinig ruimte over is tussen de cilinderkop en het frame. Bij de B3c is dat ongeveer 3 mm! Er moet zelfs een soort omhoogstaande deuk in de tankbodem zitten omdat de tuimelaars anders de tank raken! In Moto Revue, 19e jaargang, nummer 437 van 25 juli 1931 zijn de, toen
nieuwe, Motobécane types B3c en B4c beschreven. Vergeleken met een hedendaagse test is
dit verhaal erg technisch en geeft het weinig informatie over hoe het rijden op de motor
is. Uiteraard wel heel leuk om te hebben, en er staan ook een aantal afbeeldingen bij van
hoe de motor in die tijd origineel was! Waardevol voor restauraties dus.
Inmiddels ben ik ook in het bezit van een origineel onderdelenboek uit 1932 van de
B-serie in zijklep uitvoering, met een kopie van de bijbehorende prijslijst (zie de pagina met documentatie). Een blik
daarin leert dat de onderdelen toen relatief gezien zeker niet goedkoper waren dan nu.
|
||