Home | Hulsmann | Imme | Omega | Overige Klassiek | Modern | |||
Postzegels | Links | Vraag & aanbod | Nieuw op deze site | Contact |
Victoria KR21 Swing, model F - 1956Sinds kort ben ik ook in het bezit van een Victoria KR21, beter bekend als "Swing". Deze motor dankt zijn naam aan het feit dat de motor een geheel vormt met de achtervork, en dit geheel op en neer gaat ("swingt") bij het inveren. Deze constructie is ontworpen door Norbert Riedel, die ook de constructeur is van de Imme die op vergelijkbare wijze opgebouwd was. Het is een 200cc 2-takt, met een voor die tijd moderne vormgeving en een aantal
technische innovaties. Ten eerste natuurlijk de constructie van de achtervork. De
rechterzijde is van gegoten aluminium en vormt een geheel met de versnellingsbak en het
carter. In de achtervork loopt de ketting in een gesloten oliebad. Mijn motor is van 1956, en nog voorzien van het originele (linnen) Nederlandse kenteken. Ik heb er ook een origineel onderdelenboek bij, en ben op zoek naar meer documentatie. Hier een paar foto's van de motor in de staat waarin ik hem gekocht heb.
Een aantal jaren terug heb ik op een show eens een perfect gerestaureerde Swing gezien. Vanwege de innovatieve techniek heeft deze motor toen veel indruk op mij gemaakt. Vandaar dat ik deze niet kon laten staan toen ik hem tegen het lijf liep.... De Victoria Swing is geleverd in diverse uitvoeringen.
Mijn motor is van het meest luxe type F, met verchroomde zijkanten van de tank en een
2-persoons buddyseat. Er zijn ook uitvoeringen met 1 of 2 zweefzadels, 1 of 2 1-persoons
"buddyseats" en met een geheel gespoten tank. Er werd indertijd veel geadverteerd in motorbladen om de Swing aan de man te brengen. Enkele voorbeelden (klik op de afbeeldingen om ze groter te zien):
In het Duitse blad Oldtimermarkt, nr. 2 van 2002, heeft een
aardig artikel gestaan over deze interessante motor. Klik
hier om het volledige artikel te zien. Voor de liefhebbers is er ook een boek over de historie van Victoria. Hierin wordt de historie van het merk beschreven vanaf de oprichting als fiestfabriek in 1886, tot aan de ondergang in 1958. Het boek is geschreven door Thomas Reinwald, en uitgegeven door uitgeverij Podszun (ISBN-nr. 3-86133-262-0). In dit boek staan ook vele Victoria modellen beschreven, waaronder uiteraard de Swing en zijn ontstaansgeschiedenis als variant op de Peggy scooter uit 1953.
|
||||||||||