Mijn Imme
Herbouw van mijn Imme (Engels, met veel foto's, dus downloaden kan even duren)
Imme Freundeskreis treffen 2016 in Immenstadt (Engels)
Imme fabrieks foto's
Imme fabrieks tekeningen
Technische fabrieks tekeningen Imme
Ik ben in het bezit van een aantal oude fotografische reproducties van technische tekeningen gemaakt door Thusius, die constructiedetails van de Imme R100 tonen. Deze tekeningen zijn door de Riedel fabriek gedistribueerd onder motor tijdschriften om hun artikelen over de Imme te illustreren. Op de achterzijde staat een stempel dat aangeeft dat dit originele fabrieks tekeningen zijn, vrijgegeven voor publicatie (zie ook de fabrieksfoto's). Deze tekeningen zijn te zien in velen tijdschriften uit het tijdperk van de Imme.
De eerste 2 tonen het Imme motorblok:
Het ontstekingsdeksel draagt het Riedel logo. Dit is samen met de dubbel gelagerde krukas geïntroduceerd bij motornummer 2963.
De volgende tekening is een combinatie van een "ghost view" en een "exploded view", die detaills toont van enkele inwendige motoronderdelen:
De volgende tekening toont het rechter motordeksel met het ingebouwde luchtfilter en de Bing carburateur:
Deze tekening laat zien dat origineel de gaskabel en de benzineleiding door ronde gaten in het motordeksel geleid werden. Bij veel van deze deksels zijn deze gaten aangepast tot sleuven, om demontage van het motordeksel eenvoudiger te maken.
De volgende 2 tekeningen tonen alle inwendige onderdelen van de motor:
Dit is nog de originele versie met de krukas met enkelzijdige lagering. De lagers zijn allemaal lagers met losse rollen, en de drijfstang is op het big-end geborgd met een circlip. De kogel naast het tandwiel wordt gebruikt om het tandwiel vast met de as te verbinden.
De volgende tekeningen geven een kijkje in de "blinde" cilinder (een cilinder met de kop er aan vastgegoten, dus geen demontabele cilinderkop). De brede "squish rand" in de bolvormige verbrandingskamer is zichtbaar, dit was zeker niet standaard voor een 2-takt motor uit die periode.
De volgende tekeningen verduidelijken hoe het schakelmechanisme werkt. De versnellingsbak werkt volgens het "trekspie" principe: in de holle as is een staaf (spie) geplaatst die naar 3 verschillende posities getrokken kan worden, en in elke positie een paar stalen kogels naar buiten drukt die een van de tandwielen met de as verbinden. Tegelijkertijd zijn de 2 andere tandwielen ontkoppeld, zodat ze vrij kunnen ronddraaien op de as.
Dit eenvoudige principe is later in talloze andere gemotoriseerde 2-wielers gebruikt, zoals in de bekende Zündapp brommers. Later gebruikte Norbert Riedel hetzelfde principe met elektrische verschuiving van de trekspie in de Victoria Swing motorfiets en Peggy scooter.
De volgende tekening laat zien hoe de achtervering werkt. Hij demonstreert hoe de motor met de swingarm meebeweegt, en zo de kettingsspanning constant houdt:
De werking van de remmen wordt geïllustreerd in de volgende tekening. De rem bevat geen 2 afzonderlijke remschoenen zoals gebruikelijk, maar één bijna cirkelvormige band. Omdat de ophanging van de band tegenover de remsleutel flexibel is, kan de band zijn eigen weg zoeken om over een zo groot mogelijk oppervlak de remtrommel te raken. Ook dit principe is hergebruikt in de Victoria Swing.
De laatste tekening toont de uitlaatdemper:
Waarschijnlijk moeten er meer van dit soort tekeningen bestaan. Vergelijkbare tekeningen zijn bijvoorbeeld te vinden in het artikel in "Motor und Gasturbine".
|