My Hulsmann mania
Brand history
Overview of all Hulsmann models
Hulsmann advertisements
Hulsmann brochures
Old Hulsmann pictures
Written about Hulsmann
Patented Hulsmann ball bearing front forks
Hulsmann 200cc - 1953
Sinds eind 2008 ben ik ook in het bezit van een 200cc Hulsmann. De 200cc versie is begin 1953 geïntroduceerd op de Salon in Brussel. Gezien het framenummer is mijn motor waarschijnlijk uit 1953, maar helemaal zeker is dit (nog) niet.
Deze motor is duidelijk een van de latere Hulsmann types. De belangrijkste punten van onderscheid tussen de latere (vanaf half 1952) en eerdere (1950 tot half 1952) zijn:
- Het bagagerekje en de bevestigingsbeugels van de spatborden. Die zijn gemaakt van gestanst plaatmateriaal, terwijl die bij de eerdere types (zoals mijn 1951-er 125cc) van gebogen ronde buis gemaakt zijn.
- De naven. De eerste modellen hadden hele kleine en smalle naven, terwijl de latere modellen volle naven van grotere diameter hebben. Dit zou uiteraard een stuk beter moeten remmen, en gezien mijn ervaring met de 125cc Hulsmann lijkt me dat geen overbodige luxe!
De grote naven zijn ook voorzien van steekassen, wat demontage van de wielen veel gemakkelijker maakt. Dit maakte het wel noodzakelijk om de onderpoten van de voorvork te veranderen.
- Het zadel is van rubber in plaats van leer. In verband met de gewijzigde montage is ook de zadeldrager anders.
- De spatborden hebben in het midden 2 verstevigingsrillen ipv. 1.
- Op de uitlaten zijn verchroomde hitteschilden geplaatst, met daarop een messingplaatje met de naam Hulsmann.
Daarnaast zijn er nog diverse kleine verschillen tussen mijn 125cc en 200cc Hulsmann. Zo heeft de 200cc uitvoering een grotere tank. Daarnaast zijn er vele onderdelen die in de loop der tijd gewijzigd zijn of waarvan zelfs verschillende versies door elkaar gebruikt zijn.
Mijn motor is door de vorige eigenaar met veel zorg gerestaureerd. Vooral het spuitwerk is zeer fraai gedaan. Bijna alle verchroomde delen zijn opnieuw verchroomd, of vervangen door nieuwe. Daarnaast zijn in het motorblok alle lagers vervangen en pakkingen vernieuwd.
Na de restauratie had de motor nog nooit gelopen, er zat zelfs geen olie in het blok. Er moest daarom nog wel een en ander gecontroleerd worden voordat de motor kon rijden. Bovendien moest de bekabeling nog worden aangesloten.
Nu dan eerst even een paar foto's om te laten zien hoe mooi de motor is:
Heel leuk is ook de snelheidsmeter, waar op de wijzerplaat de merknaam staat:
Behalve deze uitvoering zijn er ook nog snelheidmeters van VDO waar het Hulsmann-logo in schuine letters op staat.
Inmiddels heb ik de motor rijdend gemaakt en een kenteken gekregen. Bij de eerste proefritten liep de motor goed, geen problemen. Bij de eerste langere rit stopte de motor er echter mee, naar later bleek omdat de ontsteking defect geraakt was. Toen ik deze aan het repareren was hoorde ik wat vreemde geluiden uit het motorblok, die ik niet eerder gehoord had! Na demontage bleek dat de zuigerspeling wel erg ruim was, en dat het big-end meer speling had dan gezond was. Ook de zuiger had een flinke speling in de cilinder.
Mogelijk heeft er eerst wat oude olie of roest in het big-end gezeten, waardoor er geen speling merkbaar was. Door het gebruik kan dit verdwenen zijn, waarna de ruime speling pas hoorbaar werd.
Om verdere schade te voorkomen heb ik toen de krukas laten reviseren, en de cilinder laten opboren en van een nieuwe zuiger voorzien. De motor wacht nu nog op montage. Ik verwacht dat de motor daarna weer probleemloos zal lopen, de Villiers blokken zijn over het algemeen erg duurzaam.
|