Home | Hulsmann | Imme | Omega | Other Classics | Modern | |||
Stamps | Links | Wanted & offered | New on this site | Contact |
My Hulsmann mania Oude Hulsmann foto'sDe Hulsmann Rijwielfabriek werd in 1902 opgericht door Johan Dirk Hulsmann: Originele fabrieksfoto van de eerste Hulsmann motorfiets: In het Weekblad Motor in in augustus 1939 een verslag geschreven van een fabrieksbezoek bij Hulsmann, naar aanleiding van het verschijnen van de eerste Hulsmann motorfiets. Bij dat verslag is een foto afgedrukt die sterk lijkt op de laatste foto hierboven, maar onder een iets andere hoek genomen. Zeer waarschijnlijk hoort die foto ook bij de bovenstaande serie foto's. Janus van Ginneke op zijn voor-oorlogse Hulsmann 125cc: Fabrieksfoto's van het eerste na-oorlogse Hulsmann type, de 125cc. Aangezien de afgebeelde motor de voorvork met glijbussen heeft, moet de foto genomen zijn eind 1950 of in 1951. Foto van een aantal Hulsmann medewerkers, gezeten op motoren. De foto is genomen voor de Hulsmann fabriek, en is ter beschikking gesteld door de heer Foncke: Gelet op de details van de motorfietsen zal deze foto waarschijnlijk gemaakt zijn in 1950. Onderstaande foto komt uit het boek "Schiedam langs de straat" (H.Kiela, uitgeverij De Drie Glazen te Vlaardingen, 1997): De foto toont het voltallige personeel, zittend op Hulsmann motoren. De motoren zijn van het standaard model, met een "baltoeter" rechts op het stuur.
Volgens de begeleidende tekst in het boek was de Hulsmann directie wel streng. Zo was roken op het werk verboden, ook op de WC. De voorman ging regelmatig bij de WC's ruiken om te zien of dit verbod werd nageleefd. Wie te laat op het werk verscheen kreeg ook een boete van 25 cent (wat in die tijd veel was). Daareentegen werd 25 jaar trouwe dienst bij Hulsmann beloond met een gratis motor! De volgende foto uit 1950 toont de Heer van de Kooij uit Vlaardingen, gezeten op zijn Hulsmann. Deze motor is uitgerust met de kogellager voorvork, en moet dus een van de eerste na-oorlogse Hulsmannen zijn. Op de volgende foto's uit juni 1951 zit de Heer van de Kooij op een Hulsmann met hetzelfde kenteken, maar nu met een voorvork met glijbussen. Hoogst waarschijnlijk is het nog steeds dezelfde motor met een nieuwe vork, want hij zou maar 1 motorfiets in zijn bezit gehad hebben. Omdat de kentekennummers in die tijd gebonden waren aan een persoon, en niet aan een voertuig, is dit echter niet zeker. De motor van de Heer van de Kooij tijdens een vakantietrip, op de Børsen kade in Kopenhagen, in juni 1952. De motor is hier voorzien van een grote NL-plaat, die ook op de foto's uit 1951 te zien is. Op latere foto's is deze plaat niet meer te zien. Heer van de Kooij als militair in 1952. Hier is duidelijk het nieuwe type kettingscherm te zien. Foto van de motor van Pim Hulsmann op een vakantietripje. Gezien de NL-plaat is dit waarschijnlijk een buitenlandse reis geweest. Aangezien er een duo-zadel gemonteerd is werd de motor waarschijnlijk bereden met passagier en een flinke hoeveelheid bagage - en dat met 4 pk! De volgende foto toont een opvallende reclame actie van Willy van Gent (zie de naam naast het achterwiel), die distribiteur van Hulsmann was. De foto is gemaakt voor de ingang van Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. De motor is het standaard model, en lijkt weer van het model 50/51, met de voorvork met glijbussen. De volgende foto toont een vrachtwagen vol met splinternieuwe Hulsmann motoren, geparkeerd voor de Hulsmann fabriek. Aangezien deze motoren voorzien zijn van grote naven en sierschilden op de uitlaten, is deze foto waarschijnlijk uit 1953 of 1954. Het kenteken van de auto lijkt Belgisch te zijn, waarschijnlijk waren deze motoren dus bestemd voor de Belgische importeur, Ets. VanderHulst te Brussel. 2 Foto's van de Hulsmann die Henk Westerdijk rond 1970 kort in zijn bezit gehad heeft. De (oude) motor was opgeknapt om hem rijdbaar te houden, waarbij de originaliteit geen rol speelde. Zo waren het chroomwerk en het frame zwart overgeschilderd, en was het achterlicht van een Zündapp bromfiets. De motor is waarschijnlijk uit 1952.
|