Home | Hulsmann | Imme | Omega | Other Classics | Modern | |||
Stamps | Links | Wanted & offered | New on this site | Contact |
My Hulsmann mania Hulsmann modeloverzichtOp deze pagina heb ik geprobeerd een zo goed mogelijk overzicht te geven van alle varianten motorfietsen die Hulsmann ooit gebouwd heeft. Hoewel er in de basis maar 3 verschillende modellen gebouwd zijn (125cc voor-oorlogs, 125cc na-oorlogs en 200cc) zijn er van de na-oorlogse modellen verschillende varianten gebouwd. Ook zijn er foto's van 2 verschillende prototypes. Ik heb geprobeerd van elke modelvariant zo goed mogelijke foto's van een representatief examplaar te vinden. Vooral bij de recente foto's kan ik niet garanderen dat de motoren exact zo zijn als ze ooit uit de fabriek gerold zijn, omdat er tijdens gebruik dingen veranderd kunnen zijn, en de meeste motoren ooit gerestaureerd zijn. Bij restauratie worden nog wel eens onderdelen van een andere Hulsmann variant gebruikt, of onderdelen die niet origineel Hulsmann zijn. 125cc Voor-oorlogs 1939In 1939 bracht Hulsmann de eerste motorfiets uit. Toendertijd moest er voor motorfietsen zwaarder dan 60 kg een zogenaamde "personeele belasting" betaald worden, bovenop de wegenbelasting van 10,- gulden per jaar. Hoewel dit bedrag laag lijkt, zal het duidelijk zijn dat dit ten opzichte van de toenmalige aanschafprijs van 260,- gulden best veel geld is. Alle Nederlandse fabrikanten deden daarom hun best om een aantrekkelijke motorfiets te bouwen die rijklaar onder de 60 kg bleef, om nog hogere belasting te voorkomen. De volgende foto komt waarschijnlijk van het weekblad Motor, maar omdat de opstelling gelijk is (en ook het kenteken hetzelfde lijkt) vermoed ik dat dit ook een originele fabrieksfoto is. Het motorblok is de bekende Villiers 9D, beter bekend als het 3A blok (vanwege de motornummers die begonnen met AAA), het zadel was van Drilastic. Dit is het enige Hulsmann model met losse uitlaten. 125cc prototype 1941In 1941 werd de 60 kg grens voor de vrijstelling van persooneele belasting voor motoren tot 125cc cilinderinhoud afgeschaft (voor motoren groter dan 125cc bleef de gewichtsgrens wel bestaan). Alhoewel er door de Duitse bezetting geen motoren gebouwd en verkocht konden worden, gingen de belangrijkste Nederlandse motorfabrikanten wel meteen aan de slag om hun motorfietsen te verbeteren. Het Weekblad Motor nummer 31 van 31 augustus 1941 was een themanummer dat geheel aan de gevolgen van deze belastingvrijstelling gewijd werd. Daarin stond een artikel van 4 pagina's over de ontwikkelingen van de Nederlandse fabrikanten, met daarbij de volgende foto's van een van de 3 prototypes die Hulsmann al gebouwd had: Helaas is de kwaliteit van de foto's (gescand uit het tijdschrift) maar matig, maar er zijn buiten de overeenkomsten toch enkele duidelijke verschillen met het "onder de 60 kg" type:
125cc Na-oorlogs 1950In het najaar van 1950 kwam de vernieuwde Hulsmann op de markt. Nu met de 125cc Villiers 10D motor, die met het fraaie "vleugel logo" op het linker motordeksel. In eerste instantie was de motor voorzien van een unieke eigen ontwikkeling van Hulsmann: de voorvork met kogellagers. In Motor nummer 39 van 29 september 1950 stond een roadtest van dit model. Hier nog een duidelijker foto van de voorvork (in de zwarte motorfiets links), gemakkelijk te herkennen aan de verschroomde platte onderkant van de binnenpoten: Enkele andere kenmerken van deze eerste versie:
Kort na het op de markt komen van dit model is de voorvork met kogellagers vervangen door een vork met glijbussen. Wanneer dit precies gebeurd is is niet bekend, maar gezien het kleine aantal overgebleven Hulsmann motoren met kogellager voorvork (ik ken er slechts 4) zal dit waarschijnlijk al snel geweest zijn. Ten opzichte van de versie met de kogellagervork zijn er de volgende verschillen:
125cc De Luxe model 1951Na de zomer in 1951 werd naast de standaard uitvoering ook een "De Luxe" model geleverd, zie de test in Weekblad Motor nr. 35 1951. Deze had ten opzichte van het standaard model de volgende verschillen:
Hier 2 foto's van mijn eigen groene 125cc De Luxe uit 1951, die nog in originele staat is: Mijn motor heeft een batterijhouder met 4 batterijen (grote staafbatterij, ofwel D-cel), de buis die verticaal naast de zadelbuis geplaatst is. Deze zorgt voor de stroom voor het parkeerlicht (voor en achter) en de toeter. Ik weet niet of dit de standaard was, of een speciale uitvoering. De batterijhouder is van het merk Nightowl, de toeter Clearhooters. 125cc 1952In 1952 werd een aantal onderdelen van de Hulsmann vervangen door een gewijzigde variant die waarschijnlijk goedkoper te produceren was:
Hier 2 foto's van de standaard uitvoering: En hier de De Luxe uitvoering: Het bagagerekje op deze motor is zo goed als zeker geen origineel Hulsmann rekje want het heeft een paar extra gaten voor de bevestiging op het spatbord. Ook het achterlicht en de lichtschakelaar zijn niet het originele Hella model, en de valbeugel ontbreekt. 200cc 1953Vroeg in 1953 werd een Hulsmann met 200cc Villiers motor, type 8E, geïntroduceerd. De vroegste advertentie waarin ik deze motor tot nu toe gezien heb is in weekblad Motor nummer 14 van 1953, dus van begin april.
Hoewel er tekeningen zijn (onder andere in de folder) waarop voor de 200cc versie hetzelfde frame als de 125cc getoond werd, is het de vraag of deze werkelijk geleverd zijn. In het 125cc frame is namelijk standaard niet voldoende ruimte om het duidelijk hogere 200cc blok in te bouwen. Dit kan opgelost zijn door de bevestiging van het voorste scharnierpunt van het zadelframe hoger te plaatsen, wat dan ook een iets hogere plaats voor de tank nodig zou maken. 125cc Grote naven 1953Ergens in 1953 hebben de 125cc Hulsmannen ook de grotere naven en de sierschilden op de uitlaten gekregen. Het is echter niet duidelijk wanneer dat exact geweest is. Waarschijnlijk is dit wel pas enige tijd na de introductie van de 200cc versie geweest, want er zijn verschillende advertenties geweest waarin de 200cc al werd aangeboden terwijl de afgebeelde 125cc nog ongewijzigd was. 200cc 1954De laatste 200cc motoren, waarschijnlijk verkocht in 1954 en 1955, weken op een aantal punten af van de eerste 200 cc Hulsmannen:
Hier een voorbeeld van zo'n late 200cc: 125cc 1954Er zijn enkele 125cc Hulsmannen die op het blok na identiek zijn aan de laatste 200cc modellen. Waarschijnlijk zijn deze ook uit 1954. Het motorblok is type 12D, herkenbaar aan het primaire ketting deksel met de rechte strepen, en de gewijzigde afdekkap van het vliegwiel met een groter en ovaal Villiers logo. 225cc Prototype 1954In 1954 werd op "Het Salon", de jaarlijkse auto- en motorbeurs in Brussel, een Hulsmann prototype met het nieuwe 225cc Villiers 1H blok met 4 versnellingen getoond. Het frame lijkt nog gebaseerd op het bekende Hulsmann frame, echter nu uitgerust met een Earles-type schommelarm voorvork en swingarm achtervering. Daardoor konden de framebuizen niet meer als uitlaten gebruikt worden, in plaats daarvan werden megafoonvormige losse dempers gebruikt. De uitlaatgassen werden echter wel door het voorste deel van het frame geleid. Verder was de motor uitgerust met een grotere, bolle tank, diepe spatborden, 2 driehoekige gereedschapskastjes (waarschijnlijk van een Royal Enfield) en een Denfeld buddyseat. In een artikel over Het Salon in hetzelfde blad een foto van de rechterzijde: In Het Motorrijwiel nummer 66 (2003) heeft een artikel gestaan over dit prototype, dat enkele jaren in gebruik geweest schijnt te zijn. Daarbij stond deze foto die in 1962 is gemaakt door de toenmalige eigenaar: Ook deze foto, waarschijnlijk afkomstig van de fabriek zelf, stond in dit artikel: Sommige onderdelen zijn nog hetzelfde als van de bekende Hulsmann modellen (voornamelijk de 1954 modellen):
Helaas is dit prototype nooit op de markt gekomen, en is de motorproductie bij Hulsmann in 1955 gestopt. |