My Hulsmann mania
Brand history
Overview of all Hulsmann models
Hulsmann advertisements
Hulsmann brochures
Old Hulsmann pictures
Written about Hulsmann
Patented Hulsmann ball bearing front forks
Hulsmann Advertenties
In de vroege 50-er jaren werd er door Hulsmann veel geadverteerd. Dit gebeurde in ieder geval in het Weekblad Motor, waarvan ik zelf een aardig aantal exemplaren in bezit heb. Ik heb ook van diverse personen kopiën of scans van advertenties uit die tijd gekregen. Deels zijn die overduidelijk ook uit Motor afkomstig, deels uit andere, mij niet bekende bronnen.
Hieronder volgen eerst de Nederlandse advertenties. Ik heb ze zo goed als mogelijk op chronologische volgorde gezet. Dit maakt het mogelijk om de ontwikkeling van de modellen en de verkoopprijs te volgen. Onder elke advertentie staat uit welk blad deze komt, voor zover bekend tenminste.
Aan het eind volgen nog een aantal niet-Nederlandse advertenties.
Uit dit overzicht blijken de volgende prijzen (in guldens):
|
Jaar: |
125cc |
125cc De Luxe |
200cc |
|
1939-40 |
260,- |
- |
- |
|
1950 |
875,- |
- |
- |
|
Begin 1951 |
937,50 |
- |
- |
|
Eind 1951 |
899,- |
985,- |
- |
|
Begin 1952 |
899,- |
985,- |
- |
|
Eind 1952 |
945,- |
1075,- |
|
|
1953 |
945,- |
1075,- |
1235,- |
|
Begin 1954 |
945,- |
niet genoemd |
1235,- |
|
Eind 1954 |
945,- |
995,- |
1160,- |
|
1955 |
niet genoemd |
niet genoemd |
1160,- |
Eerst de Nederlandse advertenties:
Om te beginnen een drietal ongedateerde advertenties voor de voor-oorlogse Hulsmann. In de eerste wordt de eerste Hulsmann motorfiets aangeprezen met daarbij de vermelding "Half September leverbaar". Omdat de komst van de Hulsmann pas in augustus 1939 werd aangekondigd in Motor nr. 32, verwacht ik dat de advertentie uit augustus of de eerste helft van september 1939 is.
In de tweede advertentie wordt de prijs al genoemd en gesteld dat de motor uit voorraad leverbaar is. Deze zal daarom uit eind 1939 zijn:
De volgende advertentie uit 1940 komt waarschijnlijk uit het weekblad Motor, maar omdat ik alleen een scan heb weet ik dat niet zeker.
Nu een aantal exact gedateerde advertenties het Utrecht Nieuwsblad, geplaatst door de Utrechtse Hulsmann dealer Fa. W. Gerth & Zonen. De eerste zijn van kort voor de Duitse inval in Nederland op 10 mei 1940:
Utrechts Nieuwsblad 15-03-1940
Utrechts Nieuwsblad 26-04-1940
Utrechts Nieuwsblad 04-05-1940
De volgende advertentie is uit juni 1940, blijkbaar waren er toen ondanks de Duitse bezetting nog steeds fietsen en motoren te koop.
Utrechts Nieuwsblad 28-06-1940
De volgende advertentie komt uit het weekblad Motor, nr. 22 van 1941. Je zou verwachten dat er in de oorlog niet geadverteerd werd, omdat er geen motoren leverbaar waren. Blijkbaar wilde de Hulsmann fabriek zijn naam bekend houden, in de verwachting dat er spoedig betere tijden zouden aanbreken.
Motor nr. 22 1941
Motor nr. 31 van 1 augustus 1941 was een themanummer gewijd aan nieuwe ontwikkelingen in de Nederlandse motorindustrie, met onder andere een rij-impressie van een protoype voor een nieuwe 125cc Hulsmann. Ook daarin stond weer een optimistische advertentie waarin de nieuwe ontwikkeling al werd aangekondigd:
Motor nr. 31 1941
De eerste na-oorlogse advertentie die ik ken stond in Weekblad Motor nr. 39, van 29 september 1950. In hetzelfde nummer staat een "road test", waarin gemeld wordt dat de productie van de nieuwe Hulsmann op gang gekomen is. Waarschijnlijk was dit dus inderdaad de eerste advertentie.
In de road test
wordt de speciale voorvork met kogellagers toegelicht, en ook op de foto in de advertentie is deze vork gemonteerd. De vork is duidelijk herkenbaar aan de verchroomde onderpoten en het ontbreken van de rubberen stofhoezen, en de "hoge" bevestiging van de koplamp door middel van verchroomde stangen die aan de bovenste kroonplaat bevestigd zijn. Het achterlicht kwam van Miller, en de koplamp ook maar dat is op de afbeelding niet zichtbaar. Het kettingscherm is slechts een dun randje, hetzelfde als op het voor-oorlogse model.
Opmerkelijk is wel dat in eerdere nummers uit 1950 Hulsmann al voorkwam in het overzicht van motordealers achterin het blad. Toen stond daar alleen de naam van Willy van Gent in Rotterdam, die distributeur van de Hulsmann was. In nr. 39 stond ook Kees van Weegen in Utrecht er bij, al 2 dealers dus!
Motor nr. 39 1950
Motor nr. 1 1951
De volgende advertentie komt uit Motor nr. 12 van 1951. Op de afbeelding is duidelijk te zien dat nu al de voorvork met glijbussen gemonteerd is. Deze is te herkennen aan de gelakte onderpoten met rubberen stofhoezen en de koplampbevestiging door middel van de (ook nu nog gebruikelijke) "lamporen" aan de vorkpoten.
Het kettingscherm is nu veel hoger en geeft duidelijk betere bescherming. Het achterlicht is nu van Hella. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de koplamp, maar dat is op deze afbeelding niet te zien.
De prijs is inmiddels verhoogd van 875,- naar 937,- gulden.
Motor nr. 12 1951
In de volgende advertentie uit mei 1951 is te zien dat het dealernetwerk inmiddels flink is uitgebreid tot 37 stuks.
Motor nr. 19 1951
In hetzelfde blad stond nog een advertentie, waarin de prijs vreemd genoeg 50 cent hoger is:
Motor nr. 19 1951, ook later nog gebruikt
Motor nr. 22 1951
Ook in Motor nr. 25 van 1951 stonden weer 2 advertenties, en weer met iets verschillende prijs:
Motor nr. 25 1951
Motor nr. 25 en 28 1951
Ook in nummer 35 stonden weer 2 advertenties. Dit zijn de eerste advertenties die ik ken waar het 125cc De Luxe model wordt genoemd. In dit nummer staat ook een "road test" van het De Luxe model, waarschijnlijk was deze dus net geïntroduccerd. De prijs van standaard model is nu verlaagd van 937,50 naar 899,- gulden, het De Luxe model is 86,- gulden duurder.
Op de foto is het De Luxe model afgebeeld. De verschillen met het standaard model zijn de valbeugel, het hogere stuur met losse Magura hendels (in plaats van het platte Amal stuur met aangelaste hendels), dubbel kettingscherm en een elektrische claxon in plaats van de ouderwetse "baltoeter". Later had het Luxe model ook een snelheidsmeter in de koplamp, maar die wordt in deze advertentie niet genoemd en is ook in een aantal volgende advertenties nog niet te zien.
Op de foto is het moeilijk te zien, maar aan de zadelbuis is een batterijhouder geplaatst om de gelijkstroom claxon van het merk "Clearhooters" van stroom te voorzien.
Motor nr. 35 1951
Motor nr. 35 1951
Motor nr. 39 1951
In de volgende advertentie is duidelijk te zien dat het Luxe model (te herkennen aan de valbeugel) nog geen snelheidsmeter in de koplamp heeft:
Motor nr. 43 1951, later ook nog gebruikt in nr. 46, 47 of 48
Motor nr. 49 1951
Motor nr. 2 1952 (achterpagina, daarom deels in rood)
Motor nr. 5 1952
Hier een advertentie van een lokale Hulsmann dealer uit het Utrechts Nieuwsblad:
Utrechts Nieuwsblad 21-04-1952
In de volgende advertentie heb ik voor het eerst het gewijzigde model gezien. De belangrijkste verschillen zijn de spatbordbevestiging en het bagagerekje, die niet langer van ronde buis gemaakt zijn maar van geperst plaatstaal. Ook is het zadel nu voorzien van een rubber in plaats van leren dek.
In volgende advertenties is echter soms ook weer het oude model afgebeeld. Misschien omdat advertenties uit oude nummers van Motor zijn hergebruikt, met aanpassing van de prijs.
Motor nr. 21 (en 32) 1952
Motor nr. 22 (en 34) 1952
Motor nr. 23 (en 29) 1952, hier weer het oude model
Motor nr. 24 (ook in 30 en 36) 1952
Motor nr. 25 1952
In de volgende advertentie is het Luxe model (linksonder, nu gek genoeg zonder valbeugel getekend!) voor het eerst afgebeeld met snelheidsmeter in de koplamp.
Motor nr. 26 1952 (ook in nr. 33)
Blijkbaar was het na de zomer weer tijd voor een prijsverhoging. Het standaard model ging van 899,- naar 945,- gulden, het De Luxe model van 985,- naar liefst 1075,- gulden.
In deze advertentie, die (met de oude prijzen) ook in Motor nr. 23 al gebruikt was, is weer het oude model afgebeeld.
Motor nr. 35 1952, hier weer het oude model
Motor nr. 39 1952
(de advertentie is gelijk aan die in nr. 22 1952, maar de prijzen zijn hoger)
Motor 46 1952, ook in nr. 38
(de advertentie is gelijk aan die in nr. 26 1952, maar de prijzen zijn hoger)
Motor nr. 5 (en 8) 1953
Van de volgende advertentie weet ik niet uit welk nummer hij komt. In bovenstaande advertentie uit Motor nr. 5 en 8 wordt de 200cc Hulsmann nog niet genoemd, en in de volgende gedateerde advertentie uit Motor nr. 40 staat de 200cc wel vermeld. Logischerwijze zou onderstaande advertentie tussen deze 2 nummers in moeten zitten.
Bij de specificaties wordt nu ook de snelheidsmeter genoemd, en tevens de bandenpomp die onderaan de valbeugel gemonteerd is.
Motor 1953, nummer niet bekend
In de volgende advertentie zijn zowel het 125cc als het 200cc model te zien. De 125cc lijkt hier nog het Villiers 10D blok (met de "vleugel" op het deksel van de primaire aandrijving) te hebben, en kleine remnaven. De 200cc heeft al het nieuwere 8E blok (met de strakke strepen op het linker deksel) en de grote naven met steekassen te hebben.
Motor nr. 14 (ook 18 en 22) 1953
Dezelfde Hulsmann advertentie stond ook in Motor nr. 27 en 40 van 1953, maar toen stond er rechts naast een andere advertentie van Willy van Gent.
Ook in de specificaties is er een verschil: de 200cc is nu uitgerust met 3.00x19 banden in plaats van 2.75x19 zoals nog in de vorige advertentie genoemd werd.
Hier 3 advertenties uit het Utrecht Nieuwsblad van lokale Hulsmann dealers, waarin de 200cc ook al aangeprezen wordt:
Utrechts Nieuwsblad 23-04-1953
Utrechts Nieuwsblad 21-05-1953
Utrechts Nieuwsblad 17-06-1953
De volgende advertenties zijn weer afkomstig uit weekblad Motor:
Motor nr. 27 (en 40) 1953
In de volgende advertentie is het 125cc model afgebeeld (te zien aan de lage cilinder). Het blok is nog het 10D model, maar de naven zijn nu wel het grote model met steekassen.
In de advertentietekst wordt ook gesproken over "een nieuw type met bijzonder krachtige, moderne motor", dat op de Brusselse tentoonstelling te zien is. Dit was het prototype voor een geheel nieuw model, uitgerust met een 225cc 4-versnellings Villiers blok, achtervering en Earles voorvork, zoals in diverse bladen getoond is.
Motor nr. 3 1954
Motor nr. 6 1954
In de volgende advertentie worden zowel de 125cc als 200cc versie genoemd, maar wordt specifiek vermeld dat de 200cc is uitgerust met een snelheidsmeter in de koplamp.
Motor nr. 8 1954
Dit keer eens een prijsverlaging in plaats van een verhoging, en daar is men blijkbaar trots op. Waarschijnlijk werd men echter tot de prijsverlaging gedwongen door afnemende verkopen en toenemende (modernere) concurrentie.
Hier wordt nu ook voor de 125cc modellen, zowel standaard als De Luxe, gemeld dat ze voorzien zijn van een snelheidsmeter in de koplamp. Ook wordt gemeld dat het 125cc De Luxe model en de 200cc uitvoering voorzien zijn van verchroomde sierschilden op de uitlaten. In de eerste advertentie voor de 200c waren die ook al te zien, maar werden ze niet specifiek genoemd.
Motor nr. 16 en 29 t/m 35 1954
In de volgende nummers van het Weekblad Motor heb ik geen Hulsmann advertenties meer gezien. In nr. 52 dook er plotseling weer een op, nu met alleen het 200cc model.
Motor nr. 52 1954; dezelfde advertentie stond ook nog in nr. 27 van 1955
In het Utrechts Nieuwsblad werd ook nog geadverteerd in de eerste maanden van 1955:
Utrechts Nieuwsblad 19-02-1955
Utrechts Nieuwsblad 02-04-1955
Utrechts Nieuwsblad 09-04-1955
Niet-Nederlandse advertenties:
Eerst een paar ongedateerde Belgische advertenties, helaas uit onbekende bronnen. In de eerste twee zien we de eerste na-oorlogse Hulsmann versie (met bagagerekje uit ronde buis en leren zadel), maar wel het luxe model. Deze advertenties zullen daarom uit de periode augustus 1951 tot juni 1952 zijn:
Ook van de volgende advertentie is de herkomst mij niet bekend. Er stond op geschreven dat deze advertentie uit 1957 komt. Gezien het feit dat Hulsmann toen al geen motoren meer bouwde lijkt me dat niet echt betrouwbaar. Ook de Hoffmann motorfiets met boxermotor (type Gouverneur) die er boven staat afgebeeld is maar tot 1954 gebouwd. Het lijkt me daarom dat deze advertentie uit 1954 of uiterlijk 1955 is.
Advertentie uit onbekend Belgisch blad, waarschijnlijk 1954 of 1955
Dezelfde foto die in deze advertentie staat is ook gebruikt in de folder van 1953 of 1954, die zowel in het Nederlands als in het Frans bestaat.
Ten slotte nog een hele leuke advertentie uit Indonesië, waar de Hulsmann motoren ook verkocht zijn. Gezien de tekst moet deze uit 1953 zijn, maar ik heb op internet verder niets kunnen vinden dat meer informatie over deze advertentie of de motorzaak van der Kolk geeft.
Op de website van Piet Dam staat wel een paar foto's van een Hulsmann die nu nog in Indonesië aanwezig is, en met daarbij een instructieboekje met dealerstempel van Van der Kolk!
|