![]() |
||||||||
Home | Hulsmann | Imme | Omega | Other Classics | Modern | |||
Stamps | Links | Wanted & offered | New on this site | Contact |
My Hulsmann mania Hulsmann AdvertentiesIn de vroege 50-er jaren werd er door Hulsmann veel geadverteerd. Dit gebeurde in ieder geval in het Weekblad Motor, waarvan ik zelf een aardig aantal exemplaren in bezit heb. Ik heb ook van diverse personen kopiën of scans van advertenties uit die tijd gekregen. Deels zijn die overduidelijk ook uit Motor afkomstig, deels uit andere, mij niet bekende bronnen. Uit dit overzicht blijken de volgende prijzen (in guldens):
Eerst de Nederlandse advertenties: Om te beginnen een drietal ongedateerde advertenties voor de voor-oorlogse Hulsmann. In de eerste wordt de eerste Hulsmann motorfiets aangeprezen met daarbij de vermelding "Half September leverbaar". Omdat de komst van de Hulsmann pas in augustus 1939 werd aangekondigd in Motor nr. 32, verwacht ik dat de advertentie uit augustus of de eerste helft van september 1939 is. In de tweede advertentie wordt de prijs al genoemd en gesteld dat de motor uit voorraad leverbaar is. Deze zal daarom uit eind 1939 zijn: De volgende advertentie uit 1940 komt waarschijnlijk uit het weekblad Motor, maar omdat ik alleen een scan heb weet ik dat niet zeker. Nu een aantal exact gedateerde advertenties het Utrecht Nieuwsblad, geplaatst door de Utrechtse Hulsmann dealer Fa. W. Gerth & Zonen. De eerste zijn van kort voor de Duitse inval in Nederland op 10 mei 1940:
De volgende advertentie is uit juni 1940, blijkbaar waren er toen ondanks de Duitse bezetting nog steeds fietsen en motoren te koop.
De volgende advertentie komt uit het weekblad Motor, nr. 22 van 1941. Je zou verwachten dat er in de oorlog niet geadverteerd werd, omdat er geen motoren leverbaar waren. Blijkbaar wilde de Hulsmann fabriek zijn naam bekend houden, in de verwachting dat er spoedig betere tijden zouden aanbreken.
Motor nr. 31 van 1 augustus 1941 was een themanummer gewijd aan nieuwe ontwikkelingen in de Nederlandse motorindustrie, met onder andere een rij-impressie van een protoype voor een nieuwe 125cc Hulsmann. Ook daarin stond weer een optimistische advertentie waarin de nieuwe ontwikkeling al werd aangekondigd:
De eerste na-oorlogse advertentie die ik ken stond in Weekblad Motor nr. 39, van 29 september 1950. In hetzelfde nummer staat een "road test", waarin gemeld wordt dat de productie van de nieuwe Hulsmann op gang gekomen is. Waarschijnlijk was dit dus inderdaad de eerste advertentie.
De volgende advertentie komt uit Motor nr. 12 van 1951. Op de afbeelding is duidelijk te zien dat nu al de voorvork met glijbussen gemonteerd is. Deze is te herkennen aan de gelakte onderpoten met rubberen stofhoezen en de koplampbevestiging door middel van de (ook nu nog gebruikelijke) "lamporen" aan de vorkpoten.
In de volgende advertentie uit mei 1951 is te zien dat het dealernetwerk inmiddels flink is uitgebreid tot 37 stuks.
In hetzelfde blad stond nog een advertentie, waarin de prijs vreemd genoeg 50 cent hoger is:
Ook in Motor nr. 25 van 1951 stonden weer 2 advertenties, en weer met iets verschillende prijs:
Ook in nummer 35 stonden weer 2 advertenties. Dit zijn de eerste advertenties die ik ken waar het 125cc De Luxe model wordt genoemd. In dit nummer staat ook een "road test" van het De Luxe model, waarschijnlijk was deze dus net geïntroduccerd. De prijs van standaard model is nu verlaagd van 937,50 naar 899,- gulden, het De Luxe model is 86,- gulden duurder.
In de volgende advertentie is duidelijk te zien dat het Luxe model (te herkennen aan de valbeugel) nog geen snelheidsmeter in de koplamp heeft:
Hier een advertentie van een lokale Hulsmann dealer uit het Utrechts Nieuwsblad:
In de volgende advertentie heb ik voor het eerst het gewijzigde model gezien. De belangrijkste verschillen zijn de spatbordbevestiging en het bagagerekje, die niet langer van ronde buis gemaakt zijn maar van geperst plaatstaal. Ook is het zadel nu voorzien van een rubber in plaats van leren dek.
In de volgende advertentie is het Luxe model (linksonder, nu gek genoeg zonder valbeugel getekend!) voor het eerst afgebeeld met snelheidsmeter in de koplamp.
Blijkbaar was het na de zomer weer tijd voor een prijsverhoging. Het standaard model ging van 899,- naar 945,- gulden, het De Luxe model van 985,- naar liefst 1075,- gulden.
Van de volgende advertentie weet ik niet uit welk nummer hij komt. In bovenstaande advertentie uit Motor nr. 5 en 8 wordt de 200cc Hulsmann nog niet genoemd, en in de volgende gedateerde advertentie uit Motor nr. 40 staat de 200cc wel vermeld. Logischerwijze zou onderstaande advertentie tussen deze 2 nummers in moeten zitten.
In de volgende advertentie zijn zowel het 125cc als het 200cc model te zien. De 125cc lijkt hier nog het Villiers 10D blok (met de "vleugel" op het deksel van de primaire aandrijving) te hebben, en kleine remnaven. De 200cc heeft al het nieuwere 8E blok (met de strakke strepen op het linker deksel) en de grote naven met steekassen te hebben.
Dezelfde Hulsmann advertentie stond ook in Motor nr. 27 en 40 van 1953, maar toen stond er rechts naast een andere advertentie van Willy van Gent. Hier 3 advertenties uit het Utrecht Nieuwsblad van lokale Hulsmann dealers, waarin de 200cc ook al aangeprezen wordt:
De volgende advertenties zijn weer afkomstig uit weekblad Motor:
In de volgende advertentie is het 125cc model afgebeeld (te zien aan de lage cilinder). Het blok is nog het 10D model, maar de naven zijn nu wel het grote model met steekassen.
In de volgende advertentie worden zowel de 125cc als 200cc versie genoemd, maar wordt specifiek vermeld dat de 200cc is uitgerust met een snelheidsmeter in de koplamp.
Dit keer eens een prijsverlaging in plaats van een verhoging, en daar is men blijkbaar trots op. Waarschijnlijk werd men echter tot de prijsverlaging gedwongen door afnemende verkopen en toenemende (modernere) concurrentie.
In de volgende nummers van het Weekblad Motor heb ik geen Hulsmann advertenties meer gezien. In nr. 52 dook er plotseling weer een op, nu met alleen het 200cc model.
In het Utrechts Nieuwsblad werd ook nog geadverteerd in de eerste maanden van 1955:
Niet-Nederlandse advertenties: Eerst een paar ongedateerde Belgische advertenties, helaas uit onbekende bronnen. In de eerste twee zien we de eerste na-oorlogse Hulsmann versie (met bagagerekje uit ronde buis en leren zadel), maar wel het luxe model. Deze advertenties zullen daarom uit de periode augustus 1951 tot juni 1952 zijn: Ook van de volgende advertentie is de herkomst mij niet bekend. Er stond op geschreven dat deze advertentie uit 1957 komt. Gezien het feit dat Hulsmann toen al geen motoren meer bouwde lijkt me dat niet echt betrouwbaar. Ook de Hoffmann motorfiets met boxermotor (type Gouverneur) die er boven staat afgebeeld is maar tot 1954 gebouwd. Het lijkt me daarom dat deze advertentie uit 1954 of uiterlijk 1955 is.
Dezelfde foto die in deze advertentie staat is ook gebruikt in de folder van 1953 of 1954, die zowel in het Nederlands als in het Frans bestaat. Ten slotte nog een hele leuke advertentie uit Indonesië, waar de Hulsmann motoren ook verkocht zijn. Gezien de tekst moet deze uit 1953 zijn, maar ik heb op internet verder niets kunnen vinden dat meer informatie over deze advertentie of de motorzaak van der Kolk geeft. Op de website van Piet Dam staat wel een paar foto's van een Hulsmann die nu nog in Indonesië aanwezig is, en met daarbij een instructieboekje met dealerstempel van Van der Kolk!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||