Home | Hulsmann | Imme | Omega | Overige Klassiek | Modern | |||
Postzegels | Links | Vraag & aanbod | Nieuw op deze site | Contact |
Mijn Hulsmann manie Hulsmann 74cc - 1932Behalve een 125cc De Luxe uit 1951 heb ik ook een Hulsmann uit 1932. Het is eigenlijk een rijwiel met hulpmotor, zoals aan de vormgeving duidelijk te zien is. Omdat het motortje een cilinderinhoud van 74cc heeft telt het geheel voor de Nederlandse wet echter als motorfiets. De Hulsmann is ook als motor gekeurd door de RDW en voorzien van een motorkenteken. Het fietsframe is duidelijk herkenbaar. In het frame is een Sachs 74cc inbouwblokje met 2 versnellingen gemonteerd. Deze blokjes werden ook door andere fabrikanten gebruikt, bv. door het Nederlandse Simplex en het Noorse Monark. Het blokje drijft via een aparte ketting het achterwiel aan. Hiertoe is het achterwiel voorzien van een speciale Torpedo naaf, met aan de linkerzijde het tandwiel voor de motor-aandrijving. Aan de rechterzijde zit het normale tandwiel voor de trapperaandrijving. De naaf is uitgerust met een terugtraprem. Dat deze naaf speciaal bij het motortje hoort blijkt uit de Sachs handleiding, waarin de naaf wordt beschreven. Het is niet duidelijk of dit voertuig een originele Hulsmann is die door de fabriek is
gebouwd. Volgens alle boekjes heeft Hulsmann pas motorfietsen gebouwd vanaf 1939, en
daarvoor alleen fiesten en fietsframes voor andere fietsfabrikanten. Deze Hulsmann met
Sachs motor is (voor zover ik weet) ook de enige die in Hulsmann motorkringen bekend is. De voorvork is qua opbouw en afmetingen identiek aan die van de 1940 Hulsmann
motor van Piet Dam. Het is dus heel goed mogelijk dat de voorvork afkomstig is van een van de eerste Hulsmann motorfietsen, en achteraf in dit rijwiel met hulpmotor ingebouwd is. Het frame heeft wel een aantal kenmerken die ook bij andere Hulsmann fiets frames terug te vinden zijn (binnenkort enkele foto's daarvan), en waarschijnlijk heeft Hulsmann ook extra stevig uitgevoerde frames voor transportfietsen gebouwd. Het zou daaarom heel goed kunnen dat het frame ook bij Hulsmann gebouwd is.
Het is ook heel goed mogelijk dat dit rijwiel met hulpmotor eigenlijk van een ander merk is, waar later de Hulsmann motor voorvork ingebouwd is. Er zijn in die tijd heel veel merken geweest die een verzwaard fietsframe verkochten met een Sachs motortje erin. Deze Hulsmann is door de vorige eigenaar zeer fraai gerestaureerd. Deze
restauratie is uitgevoerd met gevoel voor de historie van het rijwiel. Dit is mooi te zien
aan de benzinekraan. Voor meer informatie over de historie van het merk Hulsmann klik hier.
|
||||