Home | Hulsmann | Imme | Omega | Overige Klassiek | Modern | |||
Postzegels | Links | Vraag & aanbod | Nieuw op deze site | Contact |
Mijn Hulsmann manie MerkhistorieJ.D. Hulsmann & Zn., begonnen in 1904, was oorspronkelijk een fietsenfabrikant, gevestigd aan de Buitenhavenweg 54 in Schiedam. De fabriek stond vooral bekend om zijn frames, die de basis vormden van vele fietsen van andere fabrikanten. Een hele bekende was de Benzo fietsfabriek in Vlaardingen:
In 1939 kwam de eerste Hulsmann motorfiets op de markt. Het was een 125 cc motorfiets in de klasse "onder de 60 kilogram", waarvoor een gunstig belastingtarief gold. Het tweetakt motorblok was compleet gekocht bij de Engelse firma Villiers, de rest van de onderdelen werd vrijwel volledig in eigen beheer gemaakt. In het blad "Motor" is een bezoekverslag geschreven waarbij de Hulsmann "doe-het-zelf mentaliteit" uitgebreid werd beschreven. Kort na de introductie van de Hulsmann motor kwam door de 2e wereldoorlog de productie stil te liggen. Na de oorlog hervatte Hulsmann de motorproductie. Er was inmiddels een nieuw frame ontwikkeld, dat de rest van de motorproductie gebruikt zou worden. Belangrijkste kenmerk hiervan was dat de uitlaten gevormd worden door de 2 onderste buizen van het achterframe. De motor was comfortabel door de verende zadelpen, en een soepel lopende voorvork voorzien van kogellagers in de vorkpoten. Deze unieke voorvork was door Hulsmann gepatenteerd. Helaas bleek de vork in de praktijk geen groot succes, zodat deze al snel vervangen werd door een meer conventionele vork met de gebruikelijke glijbussen.
In 1951 kwam er van de 125 cc motor, naast de standaard
uitvoering, het model "De Luxe". Kenmerk hiervan waren onder andere verchroomde
velgen en naven, een valbeugel, een electrische claxon en een betere afscherming van de
ketting. De laatste Hulsmann motorfiets is nooit verder gekomen dan een prototype. Hij was uitgerust met een 225 cc Villiers tweetakt blok, ditmaal met 4 versnellingen. De motor was nu voorzien van achtervering, en een Earles voorvork. Het model werd in 1954 getoond op de motorbeurs in Brussel, met de bedoeling om hem in 1955 in productie te nemen. Helaas is het nooit zover gekomen. In 1955 ging de fabriek ten onder aan de hevige concurrentie van modernere motoren uit het buitenland.
Behalve motoren en fietsframes heeft Hulsmann ook frames gebouwd voor Berini. Op deze frames werd het beroemde Berini "eitje" gemonteerd, en deze combinatie werd verkocht als Berini M13. Ik vond ergens de volgende wervende reclametekst:
|
||||