My Hulsmann mania
Brand history
Overview of all Hulsmann models
Hulsmann advertisements
Hulsmann brochures
Old Hulsmann pictures
Written about Hulsmann
Patented Hulsmann ball bearing front forks
Prototype nieuwe Hulsmann 125cc - Motor 1941
Weekblad Motor nr. 31 uit augustus 1941 was een themanummer, geheel gewijd aan een recente wetswijziging.
Vóór de wijziging waren motorfietsen met een (rijklaar) gewicht van minder dan 60 kg vrijgesteld van "personeele belasting", een belasting geheven op "uiterlijke verschijnselen van welstand". Voor deze lichte motoren hoefde men alleen de wegenbelasting à 10,- gulden per jaar te betalen, en hoewel dat nu weinig lijkt was het ten opzichte van de aanschafprijs van 260,- gulden voor een 125cc Hulsmann (in 1939) wel veel geld. Om daarbovenop niet ook nog de persooneele belasting te hoeven betalen, probeerden alle Nederlandse merken hun motorfietsen onder de 60 kilo te houden.
Bij de wetswijziging werd de grens voor belastingvrijstelling veranderd, voortaan gold de vrijstelling voor motoren met een maximum gewicht
van 60 kg of een maximum cilinderinhoud van 125cc. Dit maakte het mogelijk om voortaan 125cc motoren met een hoger gewicht te bouwen. Deze wijziging werd door alle motorfabrikanten met enthousiasme begroet, en er werd ondanks de oorlogstijd direct aan verbeterde motorfietsen gewerkt! Tegelijkertijd besefte men zich heel goed dat de wetswijziging ook de buitenlandse concurenten (die eerder geen moeite deden om hun motoren voor de Nederlandse markt onder de 60 kilo te houden) meer afzetmogelijkheid gaf, maar blijkbaar had men voldoende vertrouwen in de kwaliteit van de eigen producten.
In dit nummer van motor was een artikel van 4 pagina's gewijd aan de
ontwikkelingen bij Nederlandse merken Hulsmann, Eysink, Sparta, Batavus, Germaan en DMF. Hulsmann kreeg hierin veel aandacht, mede omdat de redactie had kunnen proefrijden op een van de drie prototypes die Hulsmann al had gebouwd.
Het geteste prototype had een telescoop voorvork, maar niet de in 1950 uitgebrachte vork met kogellagers. Leuk detail is dat de achterste framebuizen al gebruikt werden als uitlaten, het bekende Hulsmann handelsmerk na de oorlog. Ook het verende zadelframe lijkt al op de uiteindelijke versie, alleen is de veer liggend onder de bovenste framebuis gemonteerd in plaats van verticaal.
Opvallend is dat het prototype steekassen had, terwijl het na-oorlogse model in eerste instantie toch gewoon vaste assen had.
Hier het hele artikel:
|