Home Hulsmann Imme Omega Other Classics Modern  
  Stamps Links Wanted & offered New on this site Contact    
 

My Hulsmann mania
Brand history
Overview of all Hulsmann models
Hulsmann advertisements
Hulsmann brochures
Old Hulsmann pictures
Written about Hulsmann
Patented Hulsmann ball bearing front forks

Prototype van de nieuwe Hulsmann

In de ANWB Motorkampioen nr. 4 van 23 januari 1954 stond een verslag van de "Brusselse Salon". Een van de grootste verrassingen daar was het prototype dat Hulsmann daar liet zien. Vandaar dat de motor ook groot op de voorpagina van het blad werd afgebeeld.
Het prototype was voorzien van het nieuwe 225cc Villiers 1H motorblok met 4-versnellingsbak. Dit lijkt een blokmotor (met motor en versnellingsbak in 1 behuizing), maar dat is het niet. Motor en versnellingsbak zijn zodanig samengebouwd dat met gemonteerde primaire overbrenging en een rechter carterdeksel het geheel er uitziet als een blokmotor.
Verder was het prototype uitgerust met een Earles type voorvork, en achtervering dmv. een zweefarm. Hierdoor was het natuurlijk niet meer mogelijk om de (scharnierende) achtervork voor de uitlaatdempers te gebruiken. Hulsmann hield echter wel vast aan het principe dat de uitlaatgassen in het onderste deel van het frame in 2 delen werden verdeeld, alleen waren de dempers nu 2 losse megafoon-achtige dempers.

Voorkant Motorkampioen nr. 4 1954, met prototype van Hulsmann

Motorkampioen nr. 4 1954, Hulsmann protoype op Salon Brussel

Motorkampioen nr. 4 1954, Hulsmann protoype op Salon Brussel

Motorkampioen nr. 4 1954, Hulsmann protoype op Salon Brussel

Motorkampioen nr. 4 1954, Hulsmann protoype op Salon Brussel

 

 

Back

Top